Sökresultat för Jonas Ohlsson...
Rensa filter?
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Det svenska medielandskapet redovisar och diskuterar olika mediers villkor och ger perspektiv på såväl historien som dagsläget och framtiden.Läs merBoken har sedan första utgåvan 1970 kommit i många upplagor och titeln har förändrats i takt med medielandskapet. Under många år hette boken Massmedier – med olika…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
MedieSverige 2019 ger en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Ett landskap som ständigt förändras i samspel med sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska faktorer i samhället samtidigt som det även påverkas av större övergripande processer såsom internationalisering och…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2022 års undersökning bygger på svar från omkring 6 600…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Referensverk Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Seriella publikationer och periodika Uppslagsverk och referensverk
– I var fjärde kommun sakans i dag en nyhetsredaktion
– Var fjärde annonskrona har försvunnit från journalistiken sedan 2007
– Det digitala medieutbudet, som allt mer tar över, har annat innehåll än det analoga – bland annat mer sport och mindre politik.
– Trots den ekonomiska pressen har…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Larmrapporterna duggar tätt inom flera delar av samhället idag. Det handlar om sprickbildning i nationsöverskridande samarbeten, om globala utmaningar i form av klimatförändringar, om motståndskraftiga bakterier som hotar hälsan, om en växande samhällsoro. Det handlar också om ett sjunkande förtroendekapital och…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Referensverk Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Seriella publikationer och periodika Uppslagsverk och referensverk
• Var tredje kommun saknar dagstidning. Var åttonde saknar dessutom gratistidning eller lokal nyhetssajt. Dessa 35 kommuner är vita fläckar på nyhetskartan.
• Nedgången i resurser fortsätter – nästan var tredje reklamkrona har försvunnit från journalistiken sedan 2008.
• Det finns i dag närmare 600 lokala medier i…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Referensverk Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Seriella publikationer och periodika Uppslagsverk och referensverk
• I 73 av landets kommuner finns ingen regelbundet bemannad redaktion. De kan ses som vita fläckar på nyhetskartan.
• Antalet anställda på de svenska nyhetsredaktionerna har minskat med sju procent eller minst 370 personer på två år.
• Mer än fyra kommuner av tio upplever att dagspressens kommunbevakning blivit sämre…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Mediemarknadens utveckling under 2000-talet – i Sverige såväl som i övriga Europa – kan beskrivas i termer av handfull genomgripande, parallella och delvis sammankopplade processer. För det första har introduktionen av en lång räcka nya tekniker och funktioner för att förmedla och ta emot medierat innehåll kastat om…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Kulturvetenskap och medievetenskap Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Medievetenskap Press och journalistik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
I den här rapporten presenteras och diskuteras den strukturella och ekonomiska utvecklingen inom den svenska dagspressen under 2000-talet. För datainsamling och analys svarar fil. dr Jonas Ohlsson, medieforskare vid Nordicom vid Göteborgs universitet. Rapporten har genomförts på uppdrag av Medieutredningen (Ku…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Försäljning och marknadsföring Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Press och journalistik Reklam och annonsering
Kampen om reklamen handlar om vad digitaliseringen av reklammarknaden har fått för konsekvenser för de nordiska medieföretagens möjligheter att finansiera sin journalistiska verksamhet. I takt med att konkurrensen om reklaminvesteringarna har ökat har många medieföretag fått se sina reklamintäkter sjunka, i vissa fall…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Det svenska medielandskapet utvecklas i ett nära samspel med det med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska…
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Radio och TV i allmänhetens tjänst. Givet de förpliktigande orden är det inte konstigt att public service debatteras. I grund och botten är detta bra: Public service är en institution med makt och ska därför vara föremål för diskussion och debatt.
Men samtidigt som det är positivt att public service debatteras är det…